Educatieve Projecten

Foto: Archeologiemuseum, Houten


Theater is een fantastische manier om kinderen in contact te brengen met cultuurhistorie. Ik werk veel voor basisscholen, zowel in de provincie Utrecht als daar buiten. Hieronder een overzicht van de educatieve projecten die ik de afgelopen 20 jaar heb verzorgd.

Zoek je voor jouw school ook een mooi educatief project of een voorstelling op het gebied van cultuurhistorie? Bel of mail me om de mogelijkheden te bespreken.


‘De Beerput van Boer Klaas’

Arie de Archeoloog ontvangt groep 3 en 4 in het museum van de archeologische werkgroep in Houten. De archeologen hebben raadselachtige voorwerpen in de grond gevonden. Met hulp van de kinderen komt Arie er achter wat voor spullen dat zijn.
Archeologisch Museum, Houten. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.

 

‘Het Geheim van de Schaapherder’
In de schaapskooi staat een oud, stoffig koffertje. Er zit een brief in van de oude schaapherder, waarin hij vertelt over zijn grote avontuur.
Schaapskooi van het Utrechts Landschap, Zeist. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘Het Probleem van Ko de Koster’

In de Pauluskerk in Baarn is van alles te zien: prachtige kroonluchters, een heel bijzonder doopvont, een koninklijke bank, en zelfs sporen van dieren. Maar er is een probleem…
Pauluskerk in Baarn. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘De Grote Geus’

De leerlingen beleven het verhaal van Hendrik van Brederode, de Grote Geus uit de 80-jarige oorlog. Een geschiedenis waarin zij zelf een belangrijke rol blijken te spelen.
Grote Kerk, Vianen. Voor groep 7-8 van de basisschool.
Project ‘Historische Verhalen’, Kunst Centraal.


‘De Ramen van de Kerk’
Ko de Koster heeft kinderen van groep 3-4 uitgenodigd in de kerk van Mijdrecht. Samen bekijken zij wat er allemaal te zien is op de gebrandschilderde kerkramen. Prachtig zijn ze… behalve dan het laatste raam. Dat is gemaakt van gewoon glas. Jammer, vindt Ko. De kinderen schieten te hulp. Zij maken tekeningen op doorzichtig papier, om voor het laatste raam te hangen. En zo wordt dat het mooiste raam van de hele kerk!
Johannes de Doperkerk, Mijdrecht. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘Het verdwenen communieplaatje’

De Heilig Hart van Jezuskerk in Vinkeveen is uniek in Nederland, omdat hij is gebouwd op het water. Middenin de kerk zit zelfs een waterput. Daarin heeft Ko de Koster jaren geleden zijn communieplaatje laten vallen. Hij mist het nog elke dag. De kinderen gaan hem helpen.
Heilig Hart van Jezuskerk, Vinkeveen. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘De Geheimen van het Gemeentehuis’

Het gemeentehuis van Woudenberg is een prachtig gebouw, waarin de vreemdste geheimen verstopt zitten. Geheimen waarvan bijna niemand weet…
Gemeentehuis Woudenberg. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘Verhalen van Kees de Tippelaar’

De excentrieke Breukelaar Kees de Tippelaar dankte zijn naam aan de lange voettochten die hij maakte in binnen- en buitenland. Zijn spannende avonturen geven een beeld van het leven van toen: zonder auto’s en stofzuigers, en met brievenbussen in plaats van mailboxen.
Regionaal Historisch Centrum Vecht & Venen, Breukelen. Voor groep 3-4 van de basisschool. Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘De hulp van Sint Anthonis’

Sint Anthonius is een heel bijzondere heilige. Als je iets kwijt bent, helpt hij je om het weer op te zoeken. Maar er is één ding dat zelfs Sint Anthonius niet terug kan vinden. Gelukkig schieten de kinderen te hulp.
Cosmas en Damianuskerk, Abcoude. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘Het Kippenpaleis’

Rob de Restaurateur werkt in een deftig landhuis met een echte kasteelheer en een echte kasteelvrouwe. Dat is wel even wennen voor Rob. Vooral als de kasteelheer hem opdraagt om in de tuin een kippenpaleis te gaan bouwen. Gelukkig helpen de kinderen hem bij het maken van een mooi ontwerp.
Kasteel Sterkenburg, Langbroek. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘De Oudewaterse Moord’

De leerlingen gaan terug naar de Tachtigjarige Oorlog en beleven hoe Oudewater in 1575 wordt belegerd door het Spaanse leger.
Grote Kerk en binnenstad van Oudewater. Voor groep 7-8 van de basisschool.
Project ‘Historische Verhalen’, Kunst Centraal.


‘Een teken aan de wand’

In de kerk van Westbroek is een eeuwenoude muurschildering te zien. Maar om de een of andere reden heeft de schilder zijn werk nooit afgemaakt. Gelukkig kunnen de kinderen ook heel mooi schilderen. 
Nederlands Hervormde Kerk, Westbroek. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.

 

 

Foto: Marian Schouten

‘De tuin van Teun en Pleun’
Teun en Pleun werken in een beeldentuin, vol met prachtige beelden en sculpturen. Die willen ze graag aan de kinderen laten zien. Maar het punt is: er ontbreken nog een paar beelden. De kinderen gaan helpen.
Beeldentuin Hazart, Soest. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘De Spin in het Stookhok’

Er is een zeldzame opgezette spin gestolen uit het rariteitenkabinet van de baron. Waar zou de dief die spin hebben verstopt? Teun de Tuinman gaat samen met de kinderen op zoek in de kasteeltuin en in de prachtige antieke plantenkassen…
Landgoed Vollenhoven, De Bilt. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.


‘Het Hof Danst’

Koning Lodewijk ontvangt zijn geliefde edelen op zijn kasteel. Daar genieten zij samen van een prachtig hofbal. Een laagdrempelige kennismaking met dans, in een historische setting.
Diverse locaties. Voor groep 5-6 van de basisschool.
Een project van Kunst Centraal.

 


‘Het Volk Danst’

Boer Bert gaat trouwen met boerin Bertha en hij nodigt alle boeren en boerinnen van het dorp uit voor het bruiloftsbal. Een laagdrempelige kennismaking met volksdans, op de boerderij.
Diverse locaties. Voor groep 5-6 van de basisschool.
Een project van Kunst Centraal.

 

‘Hier wordt recht gesproken’
Leerlingen spelen een eeuwenoude rechtszaak na, op een historische locatie.
Mijdrecht en Vinkeveen. Voor groep 7-8 van de basisschool.
Een project van Kunst Centraal.


‘Fladder wordt wakker’

Fladder de Vleermuis ontvangt de kinderen in het reduit van het waterliniefort bij Vechten. De meeste vleermuizen zijn al wakker. Maar één klein dwergvleermuisje slaapt maar door. Wat te doen?
Fort bij Vechten, Bunnik. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.

Foto: StoryTrail.nl


‘De kapotte molen’

De molen wil niet meer draaien. De molenaar en zijn knecht snappen er niets van. Misschien kunnen de kinderen ontdekken wat er loos is?
Wilnis en Werkhoven. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.

‘Fortgeheimen’
Op hun Waterliniefort wachten soldaat Backx en korporaal Derckx al vele jaren op de komst van de nieuwe rekruten. Als de versterkingen eindelijk arriveren, zijn Backx en Derckx opgetogen. IJverig leiden zij de nieuwe soldaten rond over het fort en onderweg vertellen zij over het leven dat de nieuwe fortsoldaten te wachten staat. Een prachtig en leerzaam avontuur met een bloedstollende ontknoping…
Fort bij Vechten en Fort bij Rhijnauwen. Voor groep 7-8 van de basisschool.
Een project van Theatergezelschap Stadsavonturen.


‘De Laatste Baron’

Verhalenverteller Johannes dwaalt met de kinderen door de Kasteelruïne van Horst aan de Maas. Binnen vertelt hij het waargebeurde verhaal van de laatste Baron, die zijn bloedeigen dochter gevangen zette in de Diefput. De kinderen worden deel van het verhaal en verlaten de ruïne als ware helden, nadat het hun is gelukt de jonkvrouwe te bevrijden. Ongemerkt hebben zij dan al van alles geleerd over het leven op het oude kasteel.
Kasteelruïne in Horst (Limburg). Voor groep 5-6 van de basisschool.
Een project in samenwerking met Stichting Cultuurpad, Stichting De Tiendschuur en Stichting Kasteel Huys ter Horst.


‘De grootste IJsselsteiner van de 18e eeuw’

Aan de muren van het Stadsmuseum hangen de portretten van 18e-eeuwse notabelen. Wie was de beste? De leerlingen zijn de jury.
Stadsmuseum, IJsselstein. Voor groep 7-8 van de basisschool.
Een project van Stadsmuseum IJsselstein.


‘De schatten van het verdwenen klooster’

Ooit stond er in IJsselstein een oud klooster. Daar woonden de Witte Monniken. Het waren heel aardige monniken. Zij waren erg trots op de prachtige boeken die zij maakten. Maar wat de monniken niet wisten: er waren kapers op de kust…
Museum IJsselstein. Voor groep 3-4 van de basisschool.
Project ‘Wie Woont of Werkt Waar’, Kunst Centraal.

 

‘De avonturen van Sint Maarten’
Sint Maarten is de patroonheilige van Utrecht, en je loopt zijn beeltenis overal in de stad tegen het lijf. In de prachtige Pandhof en op het Domplein vertelt Bart de mooiste verhalen uit zijn veelbewogen leven. Over een verschrikkelijke draak, een donker ganzenhok en een heerlijk warme jas…
Domplein, Utrecht. Voor groep 3-4 van de basisschool.


‘Leve Vrouwe Bertha!’

Ridder Roderick vertelt het bloedstollende verhaal van de belegering van het Kasteel van IJsstelstein.
Kasteeltoren, IJsselstein. Voor groep 5-6 van de basisschool.
Een project van Stadsmuseum IJsselstein.


‘Van wie is die koffer?’

Op een dag staat er in de klas opeens een geheimzinnige koffer. Vol met ouwe spulletjes van lang geleden. Van wie zou die koffer kunnen zijn? Misschien is hij wel van Charlie. Hij komt langs op school, want hij is zijn koffer kwijt.
Diverse locaties. Voor groep 1-2 van de basisschool. 
Een project van Kunst Centraal.

Foto: RHC Vecht en Venen